برگشت به دانشگاه علوم پزشکی زابل
   [صفحه اصلی ]     [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده ::
ریاست دانشکده::
معاون آموزشی::
معاون پژوهشی::
هیأت علمی::
اساتید مشاور::
آموزش::
برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی داروسازی ::
واحد انفورماتیک ::
واحدمشاوره::
واحدپژوهش::
رسالت و اهداف دانشکده::
کتابخانه::
گروه های آموزشی::
آزمایشگاه ::
داروخانه آموزشی::
کمیته نانوفناوری ::
کانون اخلاق حرفه ای ::
پذیرفته شدگان دکترای تخصصی ::
اتاق حیوانات::
فایل های مربوط به دروس اساتید::
تماس باما::
::
:: برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی داروسازی ::

  

  فصل اول

  مشخصات کلی برنامه

 

  1- نام و تعریف رشته

  رشته دکتری عمومی داروسازی Doctor of Pharmacy (Pharm.D) شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به منظور رفع نیازهای خدمات داروئی جامعه در سازمان‌های مرتبط با دارو تأسیس شده است.

  2- تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید

  باتوجه به نیاز بشر به درمان بیماری‌ها و همچنین پیشرفت علم شیمی و بیولوژی و همچنین ارتباط تنگاتنگ علوم مختلف و همچنین گشوده شدن عرصه برای ارائه روش‌های جدید درمانی با استفاده از داروهای جدیدتر و مؤثرتر رشته داروسازی از ابتدای قرن بیستم به عنوان یک رشته مستقل مطرح گردید که این امر در ایران با استقلال این رشته از رشته پزشکی و تأسیس دانشکده داروسازی در سال 1313 در دانشگاه تهران محقق گردید. به مرور زمان و باتوجه به نیاز کشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنین احساس ضرورت بر تدوین برنامه‌های تحصیلی این رشته، دانشکده‌های داروسازی دیگری در تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و سپس شهیدبهشتی، کرمان، شیراز، ساری ، کرمانشاه، زنجان، زابل و یزد تأسیس گردید. همچنین برنامه رشته داروسازی به صورت مدون در سال 1361 توسط شورای انقلاب فرهنگی ارائه که این برنامه با کمی تغییر در سال 1367 بازنگری گردیده است. امروزه علاوه بر تأسیس دانشکده‌های داروسازی هر دانشکده به لحاظ رشد و تحولات عظیم علمی اقدام به تأسیس مراکز تحقیقاتی و همچنین باتوجه به نیاز جامعه به خدمات تخصصی‌تر اقدام به تأسیس و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی نموده است.

  3- فلسفه تدوین برنامه (ارزشها و باورها)

  حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او محسوب می‌شود و در رشته داروسازی نیز باتوجه به کاربردهای تعیین کننده آن در تأمین سلامت جامعه در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بر مد نظر گرفتن این حق اساسی تأکید می‌شود. دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها پیشقدم بوده‌اند و در این برنامه بر روح حاکم بر فرهنگ غنی ملی در زمینه‌های اقلیم شناسی و جنبه‌های اخلاقی بخصوص اخلاق پزشکی تأکید دارد. همچنین از نیازهای اساسی انسانها تمایل به رشد و تعالی است و انسانها فطرتاً طالب شناخت بهتر خلقت هستند. لذا در این برنامه بر افزودن اطلاعات، ایجاد نگرشهای لازم و تقویت جنبه پژوهشگری و دستیابی به نهانهای خلقت توجه می‌شود و سعی می‌گردد با بکارگیری شیوه‌های جدید و قدیم تعلیم و تربیت در جهت افزایش قدرت تفکر، استقلال، تصمیم‌گیری و افزایش توان حرفه‌ای فراگیرندگان باتوجه به نیازهای جامعه و اولویت‌های ملی با بهره‌گیری از فراگیری مداوم گام برداشته شود.

  4- رسالت (Mission)

  مأموریت اصلی تربیت دانش آموختگانی است که می‌توانند در نظام‌های بهداشتی و تأمین سلامت و آموزشی، پژوهشی، برنامه‌ریزی و خدماتی مربوط به داروها انجام وظیفه کنند با تربیت این نیروها تأمین سلامتی پیشرفت خواهد داشت. همچنین با استفاده از متدها و تکنیکهای جدید ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخیص درمان و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌شود. بطور کلی این رشته بر خلاقیت، نوآوری، کار گروهی و اخلاق حرفه‌ای نیز تأکید دارد.

  5- چشم انداز (Vision)

  در یک دنیای در حال تغییر و تحول و پیشرفت، دانش‌آموخته داروسازی نقش مؤثر و کارآمدی در ارتقای سطح علمی در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخگویی به نیازهای در حال تحول خدمات بهداشتی جامعه را با همکاری سایر متخصصین گروه پزشکی خواهند داشت. امید می‌رود با اجرای موفق این برنامه آموزشی سطح علمی در این رشته ارتقا یافته و در حد استانداردهای بین‌المللی باشد و کشور و جامعه را با پیشرفت‌های علمی دنیا هماهنگ نماید. مطابق استانداردهای بین‌المللی، دکتر داروساز باید جایگاه‌های واقعی خود را در حلقه درمان جامعه کسب نماید. لذا امید می‌رود که این رشته بتواند لااقل در ده سال آینده جایگاه واقعی خود را از لحاظ رفع نیازهای حرف وابسته در سطح ملی و حتی بین‌المللی کسب نماید.

  6- اهداف کلی (Aims)

  از دانش آموختگان این رشته انتظار می‌رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه‌های مختلف علوم دارویی داشته و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید. اهداف کلی این رشته عبارتند از:

  الف) برآوردن نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی و عوامل مرتبط با این علم

  ب) آشنایی با پژوهش‌های علمی و عملی در حیطه علوم دارویی

  ج) افزایش مهارت‌ها و آگاهی‌ها در خصوص

  - شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه داروئی

  - توانایی اداره داروخانه‌های عمومی و تخصصی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها

  - ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در حد داروخانه

  - ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در صنعت

  - کنترل کمی و کیفی داروها و مواد غذایی و آرایشی بهداشتی

  - پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها

  - آشنایی با مراجع و رفرنس‌های داروسازی و علوم دارویی

  - توان شناخت و برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی

  - فرهنگ‌ها و عقائد جوامع گوناگون

  - امور پژوهشی و آموزشی محیط پیرامون خویش

  - تحکیم اخلاق حرفه‌ای

  7- نقش دانش‌آموختگان در برنامه آموزشی

  نقش‌های دانش‌آموختگان این رشته عبارتند از:

  1) خدماتی

  2) مدیریتی

  3) مشاوره‌ای و آموزشی

  4) پژوهشی

  8- وظایف حرفه‌ای دانش‌آموختگان

  در نقش خدماتی می‌توانند در

  1) داروخانه شهری به عنوان مسئول که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و راهنمائی متقاضیان خدمات داروئی نظارت دارد، ارائه خدمات نمایند.

  2) داروخانه بیمارستانی به عنوان مسئول فنی که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و تأمین داروهای بخش‌های مختلف بیمارستان و راهنمائی متقاضیان خدمات داروئی نظارت دارد، ارائه خدمت نمایند.

  در نقش مشاوره‌ای و آموزشی می‌توانند

  1) در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند

  2) با ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردند

  در نقش مدیریتی می‌توانند

  1) در سازمانها و مؤسسات داروئی به عنوان مدیر فعالیت نمایند

  2) در کلیه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با کارخانه‌های داروسازی یا دیگر مراکز تولید دارو، و شبکه‌های بهداشتی در سطح اجرائی و نظارتی ارائه خدمات نمایند.

  3) در کارخانه‌های داروسازی بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فنی نظارت نمایند.

  در نقش پژوهشی می‌توانند

  1) باتوجه به اهداف رشته، با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف دارو و نوع بیماری‌های منطقه فعالیت، به افزایش سطح آگاهی پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نماید.

  2) در بخش های پژوهشی شامل مراکز تحقیقاتی و همچنین تحقیق و توسعه کارخانه‌های داروسازی ارائه خدمات نماید.

  9- استراتژیهای تدوین برنامه:

  این برنامه مبتنی است بر استراتژی تلفیقی (دانشجو یا استاد محوری برحسب نوع درس و شرایط)، استفاده از فنون جدید یادگیری و یاد دهی و پژوهش، آموزش در محیط کار واقعی، تحلیل وظایف حرفه‌ای آینده شناخت علوم و ابزارها و تکنیکهای تخصصی جدید.

  همچنین در این برنامه برحسب شرایط از فنونی نظیر کار و تمرین عملی در محیط آزمایشگاه و فیلد، کار در گروههای کوچک، طرح و حل مسئله، شیوه‌های آموزشی Modular و خودآموزی، استفاده از کامپیوتر، سخنرانی، ارائه سمینار و فعالیت‌های آموزشی نظری توسط فراگیرنده demonstration و evidence based approach که بیشتر در بخش آموزشهای بالینی و کارورزی‌ها بکار می‌رود استفاده خواهد شد.

  10- شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

  پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود.

  11- رشته های مشابه در داخل کشور:

  رشته‌ای مشابه تأسیس نشده است.

  12- رشته های مشابه در خارج از کشور:

  این رشته در مقاطع مختلف اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در خارج از کشور وجود دارد.

  13- شرایط موردنیاز برای راه اندازی رشته:

  طبق ضوابط شورای نظارت، ارزشیابی و گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور می‌باشد.

  14- موارد دیگر (بورسیه) ندارد

 

دفعات مشاهده: 3283 بار   |   دفعات چاپ: 550 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 41 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش مشخصات کلی برنامه اینجا را کلیک کنید.
دانشکده داروسازی School of Pharmacy
تمامی حقوق معنوی این پایگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی زابل می باشد
Persian site map - English site map - Created in 0.179 seconds with 859 queries by AWT YEKTAWEB 3174