برگشت به دانشگاه علوم پزشکی زابل
   [صفحه اصلی ]     [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه ::
اخبار همایش ها::
اخبار هم اندیشی::
اعضای کار گروه ها::
اخبار کارگروه ها::
تصاویر همایش ها::
پست الکترونیکی::
تماس با ما::
رویدادهای نهاد رهبری::
::
پایگاه اطلاع رسانی

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
فهرست صفحات
..
ساعت

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دهه اول محرم برگزار شد + تصاویر
:: حضور حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد در دانشگاه
:: مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در دانشگاه علوم پزشکی زابل برگزار می شود
:: نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه
:: پنجمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید با هدف معرفت افزایی و توانمند سازی اساتید و اعضای هیات علمی برگزار ‌شد.
:: مراسم تودیع و معارفه مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زابل
:: جلسه تودیع و معارفه دبیر هیأت دانشجویی آل طاها علیهم السلام
:: فضیلت ماه مبارک رمضان
:: ثبت نام عتبات دانشگاهیان در سایت لبیک آغاز شد
:: برگزاری ختم قرآن مجید همزمان با ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان
:: برگزاری جشن میلاد صاحب الزمان حضرت مهدی(عج)
:: ایستگاه صلواتی
:: برگزاری جلسات مشاوره دانشجویی
:: کارگاه معرفت افزایی ویژه اساتید با خانواده، در دانشگاه علوم پزشکی زابل برگزار شد.
:: ازدواج؛ راه و رسم بندگی عاشقانه
..
ویژه نامه ها
 
..
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : نشست هم اندیشی اساتید ::
 | تاریخ ارسال: 1394/2/13 | 
AWT IMAGE AWT IMAGE
اولین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 94 در آستانه سالروز شهادت آیت الله دکتر مطهری و روز استاد  با حضور مسئول و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونین دانشگاه، روسای دانشکده ها و اعضای هیات علمی دانشگاه با موضوع "بررسی عوامل تضعیف شان و منزلت استاد" در تاریخ 6/2/94 ساعت 20 در محل سالن کنفرانس ستاد مرکزی تشکیل گردید. در این نشست پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، پس از خیرمقدم گویی جبرائیل فرضی دبیر هم اندیشی دانشگاه و تبیین موضوع،  حجت الاسلام قلندری رئیس شورای هم اندیشی دانشگاه در ابتدا بر اهمیت علم به عنوان ودیعه الهی و شان و منزلت حاملان علم در پیشگاه خداوند متعال و اهمیت ایفای درست این مسئولیت تاکید نمودند. همچنین به نقش مستقیم دانش در افزایش خضوع و خشوع  اساتید اشاره کرده و محورهای مورد نظر نشست، تبیین شد.
در ادامه این نشست، آسیب ها  و راهکارهایی توسط اساتید مورد نقد و بررسی قرار گرفت مشتمل بر موارد زیر می باشد:
-    نقش تربیتی خانواده ها و رسانه ها در تکریم معلم و استاد به عنوان جزیی از فرهنگ اسلامی و اخلاقی و ضرورت تقویت این رویکرد
-    توجه گروه ها و دانشکده ها در تعامل دانشجو و استاد به ضرورت حفظ جایگاه استاد
-    ضرورت حفظ و ارتقای جایگاه علمی اساتید و تسط به دانش و فناوری های روز در حوزه های تخصصی
-    توجه اساتید به ابعاد روانشناختی ارتباط با دانشجو و تقویت امید به آینده
-    تبیین و نظارت بیشتر بر آیین نامه های اخلاق حرفه ای دانشجویان توسط افراد و واحدهای مسئول
-    توجه بیشتر اعضای هیات علمی بر نقش تربیتی و مشاوره ای خودشان در جهت تربیت نسلی اخلاقی تر

دفعات مشاهده: 3512 بار   |   دفعات چاپ: 302 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان ::
 | تاریخ ارسال: 1393/9/3 | 

  

  آئین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

 

  مقدمه

  در مسیر رشد و بالندگی انسان و تعلیم و تربیت او،فرا می رسدکه آدمی در اوج جوانی، توانمند و آرمانگرا با روحیه ای حساس و تاثیرپذیر،وارد محیطی به نام دانشگاه می شود،محیطی پویا،هدفمند و فرهنگ ساز که با جهت گیری ها و کنش های علمی-پژوهشی خود،شاخصی از میزبان پویایی یک جامعه است و با ایجاد روحیه ی پرسشگری در جوانان آینده ساز،موجد جامعه ای کمال جو و بالنده خواهد شد.دانشگاه نه تنها تامین کننده ی دانش و فن در جامعه است،بلکه می تواند جهت دهنده ی فرهنگ و تضمین کننده باز تولید شکل و محتوای فرهنگی جوامع نیز باشد .همین ویژگی ها و توانمندی هاست که ما را بر آن می دارد تا هر چه بیشتر،دقیقتر و کار آمدتر در جهت بستر های مناسب برای شکوفائی استعداد های دانشجویان مشتاق و دانشمندان جوان مستعد خویش بکوشیم و دانشگاهی دانش محور و تمدن ساز فراهم نمائیم.

  به همین منظور در جهت تحقق این هدف بزرگ،شان و حرمت محیط های علمی،آموزشی-پژوهشی،صیانت از کرامت انسانی و شان دانشجو و خدمت رسانی مناسب،ضمن افزایش اعتماد و اطمینان بیمار به محیط های آموزشی و درمانی،ایجاد حس احترام ،آرامش و راحتی بیماران،ارتقای سلامت روانی دانشگاهیان،بیماران و مراجعین بیمارستانی و گروه های مختلف دانشجویی،به استناد بند الف ماده ی 3 فصل اول قانون برنامه ی پنج ساله ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،استانداردهای حقوق گیرنده ی خدمت و همراه وی و مصوب جلسه 198 شورای انقلاب فرهنگی ،مورخه 18/03/1389 در خصوص مصادیق پوشش(مجاز و غیر مجاز)ویژه ی دانشجویان که در تبیین تبصره 3/د ماده 6آیین نامه انضباطی دانشجویان(مصوب جلسه 358 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ14/06/74)تدوین شده است.(آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور)تصویب می شود،لذا پس از مطالعه دقیق و توجیه کامل آیین نامه و شیوه نامه آن ،ملزم به رعایت آن هستید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ماده 1 تعاریف کلی

  کلیه اصطلاحات این آیین نامه بر اساس تعارف مصوب در آیین نامه های آموزشی تنظیم شده و شامل موارد ذیل میگردد:

  1) دانشجو: فردی است که از طریق ظوابط و موسسات آموزش عالی و یا آزمون ورودی دانشگاه ها پذیرفته شده،ثبت نام کرده و در حال طی کردن سنوات آموزشی است.

  2) دانشجوی بالینی:به دانشجویی اطلاق میگردد که تحت آموزش در محیط بهداشتی ،درمانی قرار دارد.

  3) محیط آموزشی و پژوهشی :محلی است که فردی در آن با عنوان دانشجو در حال انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی است.

  تبصره 1 : دانشجویان خارجی( اتباع غیر ایرانی) نیز مشمول این آئین نامه هستند.

  تبصره 2 :مکان های اردویی و کلیه تجمعات دانشجویی مشمول قوانین محیط های آموزشی و پژوهشی می شوند.

  ماده 2 – رفتار حرفه ای

  از آنجا که هدف از آموزش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی ،در حقیقت تربیت نیروی ماهر جهت انجام حرفه ای مقدس پزشکی و احتمالا ورود به حریم خصوصی افراد است،از این رو به عنوان یک وظیفه شرعی و اخلاقی ،دانش آموخته موظف است رفتاری کاملا حرفه ای و متناسب با شان محیط های علمی و درمانی از خود نشان دهد و همواره به عنوان مشاوری راز دار به حریم خصوصی و شان و مقام دیگران احترام بگذارد.

  الف – محیط های آموزشی – پژوهشی :

  1) دانشجویا می باید از ایجاد هر گونه اخلال به هنگام آموزش خود داری نمایند.

  2) انجام هرگونه رفتار یا عملی که خلاف منزلت دانشجویی و رفتار حرفه ایست،ممنوع است.

  3) حفاظت و استفاده صحیح از امکانات،تجهیزات و وسایل عمومی در اختیار،از وظایف حرفه ای دانشجو است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  » شیوه نامه اجرایی آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاه ها و دانشکده های

  علوم پزشکی کشور »

  هرچه محیط دانشگاه ، محیط تدین و سلامت دینی باشد، برای دانشجو، برای درس خواندن، برای فکر صحیح کردن

  و برای هرگونه تلاش سیاسی و فرهنگی سالم، امن تر خواهد بود.

  مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

  مقدمه

  در مسیر تحقق برنامه ها و اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به منظور نیل به جهش علمی و نهضت تولید علم دردانشگاههای کشور، بایسته است با اهتمام ویژه جهت استاندارد سازی علمی دانشگاه در همه زمینه ها گام برداشته و تلاش نموده ، امکانات موجود را به روز و کمبودها را سازگار با فرهنگ بومی تولید و برطرف نماییم و این مهم حاصل نمی شود مگر اینکه حرفه ا ی بیاندیشیم و در عمل ، محیط کار حرفه ای توام با سلامت اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی فراهم سازیم .

  به همین منظور ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت قانونمندی و استاندارد سازی رفتار و پوشش دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی ، با اتکاء به دانش جمعی و قوانین موجود درسطح ایران و جهان ، اقدام به تدوین آیین نامه ای در این خصوص نمودتا مسیر روشنی برای عملکرد جوانان فرهیخته دانشگاهی ترسیم نماید. از این رو به استنادبند الف ماده 3 فصل اول قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، استانداردهای حقوق گیرنده خدمت و همراه وی و مصوب جلسه 358 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 13/6/74 در خصوص مصادیق پوشش (مجاز و غیر مجاز)حرفه ای دانشجویان که در تبیین بند 3/د ماده 6 آیین نامه انضباطی دانشجویان تدوین شده است ، آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به تصویب رسید و به منظور اجرایی نمودن این آیین نامه به استناد بند 1 ا زماده 4 « آیین نامه رفتار و پوشش حرفهای دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور » شیوه نامه ای تهیه گردید تا ضمن شفاف سازی عملکرد دانشجویان ، خط مشی مشخص برای مجریان و ناظران باشد . در حقیقت تدوین آیین نامه و شیوه نامه اجرایی آن ، پاسخ به نیاز دانشجویانی است که خواستار تعیین روشی شفاف و دقیق و به دور از سلایق ، جهت امکان حضور در محیطی سالم با حفظ حرمت و رعایت کرامت انسانی که زمینه ساز تعالی علمی و اخلاقی است ؛ می باشند. لذا دستگاههای اجرایی حوزه بهداشت و درمان پس از ابلاغ آیین نامه و شیوه نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان ملزم به رعایت آن می گردند.

  ماده 1- وظایف اختصاصی دستگاهها

  بدیهی است در کنار شرایط مساعد اجتماعی الگو پذیری این فرهنگ نیازمند نهادینه شدن آن در وجود افراد می باشد و بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاهها به صورت مستمر و هدفمند می باشد . در این راستا دانشگاه علوم پزشکی موظف است به منظور اجرایی نمودن شیوه نامه اجرایی آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، شرح وظایف ذیل را مد نظر قرار داده و در اجرای بهینه آن کوشا باشد .

  تبصره : برای سهولت در روانخوانی متن ، به جای عبارت « شیوه نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور » تنها از کلمه شیوه نامه استفاده می شود.

  1-1 تبیین و معرفی شیوه ها و راهکار های مناسب برای ارتباط سالم جوانان و اهمیت زدایی از نماد لباس و آرایش مبتذل

  1-2 تحقیق و مطالعه پیرامون اثرات منفی تاثیر فرهنگ فاسد و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی جوانان با همکاری دستگاههای ذیربط

  1-3 مطالعه جهت تعیین هنجارهای روشن در زمینه توسعه فرهنگ حجاب متناسب با علایق جوانان و ارزش های جامعه

  1-4 برنامه ریزی در جهت بهینه سازی فرهنگ رفتار و پوشش حرفه ای بویزه در اوقات فراغت با اولویت اجرای برنامه ها به تفکیک دختران و پسران

  1-5 تعامل با سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در راستای گسترش فرهنگ رفتار و پوشش حرفه ای

  1-6 ایجاد مراکز مشاوره به صورت نیمه متمرکز و غیر متمرکز با کادر مجرب جهت اطلاع رسانی و تعامل بیشتر با دانشجویان دانشگاهها و دانشکده ها

  1-7 برگزاری نشست های هم اندیشی ، مناظره و کرسی های آزاد اندیشی در خصوص فلسفه عفاف و حجاب

  1-8 تشویق و تجلیل از دانشجویان نخبه و ممتاز و معرفی افراد نمونه با توجه به الگو بودن آنها در زمینه پوشش

  1-9 گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره های آموزشی (ساعت های فرهنگی ) دانشجویان

  1-10 اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل های اجرایی در محیط های بهداشتی درمانی

  1-11 نظارت بیشتر بر بیمارستان های تابعه به منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق بیماران توسط دانشجویان

  1-12 تاکید بر رعایت حجاب و اخلاق اسلامی به عنوان یکی از پیش شرط های اساسی جهت حضور دانشجویان در حوزه های مختلف علمی ، فرهنگی، ورزشی و ...

  1-13 تقویت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و بیمارستانهای تابعه

  1-14 اهمیت به مساله حجاب به عنوان یکی از امتیازهای شاخص در گزینش و معرفی دانشجویان نمونه دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای

  1-15 فعال کردن دانشجویان در حوزه پژوهش های علمی حجاب و عفاف در دانشگاهها

  1-16 اهداء بسته های فرهنگی به دانشجویان جدیدالورود در راستای ارتقاء آگاهی آنان در حوزه حجاب و عفاف

  1-17 برگزاری جلسات سخنرانی ، پرسش و پاسخ و همایش های علمی در خصوص حجاب توسط تشکل های دانشجویی و کانون های فرهنگی هنری در دانشگاه

  1-18 ارایه الگوی مناسب و متحدالشکل به دانشجویان جهت ورود به محیط های آموزشی پژوهشی و بهداشتی درمانی طبق شیوه نامه اجرایی

  1-19 نظارت بر حسن اجرای آیین نامه و شیوه نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان

  ماده 2- تعاریف کلی

  به منظور تکمیل تعاریف ماده 1 آیین نامه ، موارد ذیل به این شرح تعریف می شوند :

  2-1 دانشجو: فردی است که از طریق ضوابط موسسات آموزش عالی و یا آزمون ورودی دانشگاهها پذیرفته شده، ثبت نام نموده و در حال گذراندن سنوات آموزشی است.

  2-2 دانشجوی بالینی: به دانشجویی اطلاق می گرددکه تحت آموزش در محیط بهداشتی درمانی قرار دارد.

  2-3 محیط های بهداشتی درمانی : به محیطهایی اطلاق می گرددکه دانشجوی بالینی در آن به امور درمان بیماران و آموزش بهداشت در دو حوزه علمی و نظری می پردازد که شامل بخش های بیمارستانی ، مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه ها ، آزمایشگاه ها، داروخانه ها ، مراکز تصویر برداری ، مراکز مشاوره و ... است.

  2-4 فضاهای دانشگاهی : به پردیس دانشگاهها، دانشکده ها و محیطهای خوابگاهی اطلاق می گردد.

  2-5 محیط های آموزشی پژوهشی : محیطی است که هر فرد در آن با عنوان دانشجو در حال انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است.

  تبصره : دانشجویان در تمامی محیطهای آموزشی پژوهشی ، درمانی و بهداشتی ، فضاهای دانشگاهی ، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها ، مراکز کار آموزی و کار ورزی و محیطهای فرهنگی ، ورزشی ، تفریحی ، مکان های اردویی و کلیه تجمعات دانشجویی وابسته و غیر وابسته به دانشگاه که تحت عنوان دانشجو ، شرکت دارند؛ مشمول قوانین آیین نامه و شیوه نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور می گردند.

  2-6 رفتار حرفه ای : به تمامی اعمال و گفتاری گفته می شود که از فرد در جایگاه شغلی وی انتظار می رود.

  2-7 پوشش حرفه ای : به لباسی گفته می شود که فرد در حرفه خاص خود، ملزم به پوشییدن آن است .

  2-8 شئون دانشجویی : به تمامی رفتار ، پوشش و ظاهر دانشجو گفته می شود که نشان دهنده ی دانش ، آگاهی ، صراحت و شجاعت همراه با ادب و تدبیر ، سادگی ، پاکیزگی ، وقت شناسی، نظم و ترتیب و تلاشگری او در عرصه علم و فن آوری است .

  2-9 شئون اسلامی : به تمامی قوانین اسلامی گفته می شود که در نص صریح قرآن ، فقه اسلامی و آراء اکثریت مراجع تقلید آمده است .

  2-10 دوره تحصیلی: به هر نیمسال تحصیلی اطلاق می گردد.

  ماده 3- رفتار حرفه ای

  الف الزامات کلی دانشجویان در محیط های آموزشی پژوهشی:

  3-1 دانشجویان باید از ایجاد هر گونه اخلال به هنگام تدریس خودداری نمایند ؛ مصادیق اخلال در هنگام تدریس مانند:

  3-1-1 ورود به کلاس بعد از استاد

  3-1-2 خوردن و آشامیدن

  3-1-3 بلند صحبت کردن ، خندیدن و ایجاد سر و صدا

  ب الزامات دانشجوی بالینی

  دانشجویان می باید علاوه بر مراعات موارد بند الف به منظور رعایت استاندارد های حقوق گیرنده خدمت و همراه وی ، متن مصوب را مطالعه و به آن عمل نمایند .

  ماده 3- پوشش حرفه ای

  دانشجویان باید در تمامی ساعت های آموزشی و کاری ، ظاهری تمیز ، مرتب و متناسب با موقعیت حرفه ای خود داشته باشند و از پوششی که موجب خدشه دار شدن شان دانشجو و دانشگاه می گردد ، خودداری نمایند.

  الف پوشش حرفه ای دانشجویان در محیط های آموزشی و پژوهشی :

  • دختران:

  1) رنگ ، اندازه ، ضخامت مانتو و شلوار ، جوراب کفش و حجاب دانشجویان می باید متناسب با شئونات اسلامی و جامعه دانشگاهی باشد.

  2) ظاهر دانشجویان می باید متناسب با شئونات اسلامی و عرف جامعه ی دانشگاهی باشد.

  • پسران:

  1) رنگ، سایز، ضخامت و مدل پیراهن ، شلوار ، جوراب و کفش می باید متناسب با شئونات اسلامی و جامعه دانشگاهی باشد.

  2) ظاهر دانشجویان می باید متناسب با شئونات اسلامی و عرف جامعه ی دانشگاهی باشد.

  ب- پوشش حرفه ای دانشجویان در فضاهای بهداشتی ، درمانی:

  1) دانشجویان می باید در طول مدت حضور در محیط های درمانب از لباس فرم مخصوص به خود ( طبق رنگ و الگوی اعلام شده ) به صورت پاکیزه و دکمه های بسته استفاده نمایند. رعایت کلیه ضوابط مندرج در بند (الف) ماده 3 این آیین نامه و شیوه نامه اجرایی آن در محیط های درمانی نبز الزامی است .

  2) نصب کارت ارائه شده از سوی معاونت آموزشی بر روی سینه در سمت چپ لباس فرم الزامی است.

  ماده 4- مسئولیت های اجرای آیین نامه

  1) پس از تصویب این آیین نامه ، شیوه نامه اجرایی آن ظرف مدت یک ماه توسط معاونت آموزشی و معاونت فرهنگی و امور دانشجویی تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

  2) نمره رفتار حرفه ای دانشجو در پایان هر دوره بر اساس میزان پایبندی به این آئین نامه طبق شیوه نامه اجرایی آن توسط معاونت آموزشی پایش می شود و فرم ارزشیابی صادره در سوابق دانشجو (همچون کارنامه آموزشی) نگهداری خواهد شد.

  3) معاونت دانشجویی- فرهنگی وظیفه نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و شیوه نامه اجرایی آن را به عهده خواهد داشت.

  4) چنانچه دانشجو در هر نیم سال تحصیلی ، حد نصاب مورد نظر را در فرم ارزشیابی رفتار و پوشش حرفه ای کسب ننماید از سوی معاونت آموزشی در مرتبه نخست جهت انجام مشاوره به معاونت دانشجویی، فرهنگی و در صورت تکرار جهت بررسی به شورای انضباطی معرفی می گردد.

  تبصره : میزان پایبندی به این آیین نامه و شیوه نامه ی اجرایی آن در ارزشیابی رئیس بیمارستان، معاون آموزشی، مدیران گروه های آموزشی ، روسای بخش ها و اساتید در نظر گرفته می شود، همچنین در رتبه بندی بیمارستان ها بر طبق دستور العمل تدوین شده توسط معاونت درمان ، تاثیر قابل توجه ای خواهد داشت .

 

 

  این آئین نامه در یک مقدمه ، 4 ماده ، 16 بند و 3 تبصره در تاریخ 15/5/91 به تصویب شورای فرهنگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رسید و از تاریخ ابلاغ به دانشگاه ها ، لازم الاجراست و کلیه آیین نامه ها و بخش نامه های مغایر با این آیین نامه فاقد اعتبار است .

 

 

 

 

 

 

 

  3-1-4 استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری

  3-2 دانشجویان باید از اعمال و رفتار خلاف شوون اسلامی ، دانشجویی و اخلاق حرفه ای خودداری نمایند ، مصادیق آن مانند :

  3-2-1 عدم رعایت ادب و احترام ، فروتنی ، اخلاق و آداب اسلامی متناسب با شأن یک فرد دانشگاهی

  3-2-2 توهین و تمسخر زبانی و رفتاری ، مشاجره و پرخاشگری

  3-2-3 عدم رعایت حقوق دیگران

  3-2-4 مصرف هرنوع محصول دخانی یا مخدر

  3-2-5 استفاده از هر نوع دارو و یا ماده ای که باعث غیرعادی جلوه نمودن حرکات و گفتار دانشجو شود.

  3-3 دانشجویان باید ملزم ب حفاظت و استفاده صحیح از امکانات ، تجهیزات و وسایل عمومی در اختیار باشند مصادیق آن مانند :

  3-3-1 دانشجویان بدون هماهنگی مسئول مربوطه ، مجاز به استفاده از تجهیزات نخواهند بود.

  3-3-2 باید به علائم هشداردهنده و راهنمای استفاده از وسایل در محیط توجه نمایند.

  3-3-3 استفاده از امکانات و تجهیزات برای مصارف شخصی و یا به نفع احزاب و گروههای غیر مجاز ، ممنوع میباشد.

  3-3-4 ایراد خسارت به اموال موجود در فضاهای دانشگاهی و محیطهای بهداشتی درمانی یا سایر اموال بیت المال مجاز نمیباشد.

  ب- الزامات دانشجوی بالینی

  3-1 رعایت کلیه ضوابط مندرج در بند الف ماده 3 این شیوه نامه برای دانشجویان بالینی الزامی است.

  3-2 دانشجویان باید به منظور رعایت استانداردهای حقوق خدمات گیرندگان و همراهان وی متون مصوب اخلاق پزشکی را مطالعه و به آن عمل نمایند.

  3-3 از آن جایی که رعایت حریم شخصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان الزامی است ، لذا باید سعی نمایند قبل از معاینه ، آزمایش و یا تهیه شرح حال ،رضایت بیمار را اخذ نمایند.

  3-4 دانشجویان در صورتی که دستورالعملی را به ضرر بیمار و یا ناقض مقررات بالینی و ایمنی ببنند باید در ابتدا آن را با مسئول ارشد بالینی در میان بگذارند.

  3-5 هنگام معاینه باید حریم خصوصی بیماران رعایت شود.

  3-6 دانشجویان باید به حقوق بیماران در رابطه با انتخاب درمانگر و روش درمانی در موارد غیر اورژانس احترام بگذارند.

  3-7 دانشجویان باید به مذهب و فرهنگ بیماران احترام بگذارند.

  3-8 دانشجویان نباید از موقعیت بیماران و یا خانواده های آنان سوء استفاده نمایند.

  3-9 دانشجویان باید اسرار بیماران را حفظ نمایند.

  3-10 دانشجو باید در حین انجام و.ظیفه در محیطهای بهداشتی درمانی ، کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشد.

  3-11 خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه بربالین بیمار ممنوع است.

 

  ماده 4 پوشش حرفه ای

  الف- پوشش حرفه ای دانشجویان دختر در محیطهای آموزشی و پژوهشی

  4- 1 حجاب باید کامل و بر اساس شوون اسلامی و دانشجویی باشد.

  4-2 استفاده از مانتو ، شلوار ،مقنعه و جوراب متعارف جهت پوشش الزامی است.

  4-3 مدل مانتو ،شلوار ، مقنعه ،کفش ،کیف و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد.

  تبصره 1: پوشیدن مانتو تنگ یا خیلی گشاد ، کوتاه یا خیلی بلند مجاز نیست.

  تبصره 2 : شلوار باید اندازه متعارف داشته باشد و تنگ و کوتاه نباشد.

  تبصره 3 : استفاده از لباسهایی که تعمدا پاره یا وصلهباشد ممنوع است.

  تبصره 4 :پوشش چادر یا مقنعه باید کامل و بر اساس موازین شرعی باشد.

  تبصره 5 : کفش باید ساده ،تمیز ، با پاشنه متعارف و بدون سر و صدای آزار دهنده باشد.

  تبصره 6 :پوشیدن چکمه روی شلوار، دمپایی و صندل در محیطهای آموزشی و پژوهشی مجاز نمیباشد.

  4-4 رنگ مانتو ، شلوار ، کیف ، کفش و جوراب نباید تند و زننده باشدو جلب توجه نماید.

  5-4 از مانتو ، شلوار ، مقنعه و جورابی که ضخامت لازم را برای حفظ پوشش و حجاب ندارد استفاده نگردد.

  6-4استفاده از لباس ، کیف ، کفش ، جوراب ، پیشانی بند ، مچ بند ، شال ، دستمال گردن ، کمربند ، انگشتر و کلاههایی که غیرمتعارف و دارای نقوش و نوشته های زننده و یا علامت گروههای ضد اسلام ، د انقلاب و ضد اخلاق باشند مجاز نیست.

  7-4 استفاده از عینک و زیور آلات متعارف مانند انگشتر و ساعت مجاز میباشد.

  8-4 ناخن ها باید کوتاه ، تمیز ، پیراسته و بدون هیچگونه تزئینی باشند.

  9-4 انجام هرگونه آرایش و خالکوبی که در معرض دید باشد ممنوع است.

  10-4 استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

  ب- پوشش حرفه ای دانشجویان پسر در محیطهای آموزشی و پژوهشی

  1-4پوشش باید کامل و براساس شوون اسلامی و دانشجویی باشد.

  2-4 استفاده از شلوار ، پیراهن و جوراب متعارف جهت پوشش الزامی است.

  3-4 مدل پیراهن ، شلوار ، کیف ، کفش و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد.

  تبصره 1- شلوار نباید تنگ و کوتاه باشد.

  تبصره 2-پیراهن باید آستین دار بوده ، کوتاه و خیلی تنگ نباشد.

  تبصره 3- استفاده از لباسی که تعمدا پاره یا وصله باشد ممنوع است.

  تبصره 4- پوشیدن دمپایی و صندل در محیطهای آموزشی و پژوهشی مجاز نیست.

  تبصره 5- کفش باید ساده و تمیز باشد.

  4-4 از پیراهن و شلواری که ضخامت لازم را برای حفظ پوشش ندارد استفاده نگردد.

  5-4 رنگ لباس ، کفش و جوراب نباید تند و زننده باشد و جلب توجه نماید.

  6-4 استفاده از لباس ، کیف ، کفش ، جوراب ، پیشانی بند ، مچ بند ، شال ، دستمال گردن ، کمربند ، انگشتر و کلاههایی که غیرمتعارف و دارای نقوش و نوشته های زننده و یا علامت گروههای ضد اسلام ، د انقلاب و ضد اخلاق باشند مجاز نیست.

  7-4 استفاده از کراوات و پاپیون ممنوع است.

  8-4 استفاده از عینک و زیور آلات متعارف مانند انگشتر و ساعت مجاز است.

  9-4 به دلیل افزایش انتقال عفونت و آسیب به افراد و تجهیزات ، ناخن ها بایستی کوتاه ، تمیز و پیراسته باشند.

  10-4 انجام هرگونه آرایش و خالکوبی که در معرض دید باشد ممنوع است.

  11-4 پیرایش موی سر و صورت باید ساده ، کوتاه و به دور از مدهای افراطی باشد.

  12-4 استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

  ج- پوشش حرفه ای دانشجویان بالینی در فضاهای بهداشتی ، درمانی

  رعایت کلیه ضوابط مندرج در بند الف و ب ماده 4 این شیوه نامه الزامی است.

  4-1 دانشجویان بالینی باید در طول مدت حضور در محیطهای بهداشتی و درمانی از لباس فرم مخصوص به خود (برطبق استانداردهای تعریف شده دانشگاه ) و با رعایت کامل شوون اسلامی و دانشجویی استفاده نمایند.

  تبصره 1 : استفاده از لباس مناسب و ضخامت پارچه ی لباس فرم و اندازه و سایز آن منطبق با مشخصات محیطهای آموزشی و پژوهشی باشد.

  تبصره 2 : لباس فرم دانشجویان باید به صورت پاکیزه و مرتب و با دکمه های بسته باشد.

  تبصره 3 : پوشش دانشجویان در محیط بالینی- آزمایشگاهی خاص مانند اتاق عمل و بخش های مراقبتهای ویژه میبایست کاملا بر طبق استاندارد تعریف شده در آن بخش و با رعایت حجاب و پوشش کامل اسلامی باشد.

  4-2 به دلیل افزایش انتقال عفونت و آسیب به افراد و تجهیزات و یا جلب توجه استفاده از هرگونه آرایش و بلندی ناخن ها برای دانشجوی بالینی ممنوع است.

  4-3 پوشیدن جوراب به جهت حفظ بهداشت در محیطهای آموزشی و بهداشتی ضروری است.

  4-4 به منظور کاهش صدمه به پا و پیشگیری از انتقال عفونت ، کفش دانشجویان باید جلو بسته باشد.

  4-5 کارت شناسایی ارائه شده از سوی معاونت آموزشی شامل : عکس ، نام و نام خانوادگی ، آرم دانشگاه ، رشته تحصیلی و سمت دانشجو باید بصورت متحدالشکل بر روی لباس فرم بطوریکه قابل رویت باشد نصب گردد.

  

  ماده 5 مسئولیتهای اجرای آیین نامه

  5-1 معاونت آموزشی بایستی این شیوه نامه اجرایی را در بدو ورود دانشجو به دانشگاه به رویت او رسانده و تعهد نامه کتبی را با امضای دانشجو مبنی بر توجیه کامل و الزام وی به عمل به مفاد آن دریافت نماید. ( این تعهد نامه در هنگام ثبت نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری خواهد شد. )

  5-2 کارنامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان در هر دوره تحصیلی از سوی معاونت آموزشی دانشگاه طبق کارنامه پیوست ذیل صادر میشود که مسئولیت تکمیل آن با استادان دانشجو در آن دوره است.

  5-3 استادان موظفند با توجه به این شیوه نامه برای رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان بصورت مجزا نمره توصیفی عالی ، خوب ، متوسط یا ضعیف را بهمراه هر نمره ی آموزشی اعم از تئوری یا عملی صادر نمایند.

  تبصره 1 : لازم است معاونت آموزشی دانشگاه در خصوص نحوه ی تکمیل کارنامه جلسه توجیهی برای استادان برگزار نمایند.

  تبصره 2 : در مورد دروسی که بیش از یک استاد مسئولیت تدریس را بر عهده دارند مسئولیت تکمیل کارنامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان آن درس با تأیید مدیرگروه ترجیها برعهده استادی است که بیشترین تعداد ساعات تدریس را دارد.

  تبصره 3 : درصورت درخواست دانشجو کارنامه ی رفتار و پوشش حرفه ای وی در پایان هر دوره بصورت محرمانه به اطلاع وی خواهد رسید.

  تبصره 4 : نمره های رفتار و پوشش حرفه ای دانشجو در مراحل مختلف تحصیل و نیز در هرگونه استخدام دولتی و گزینش با ضریب مثبت مورد استناد قرار خواهد گرفت.

  5-4 ارزش عددی درجه ی عالی 4 ، خوب 3 ، متوسط 2 و ضعیف 1 است. از این اعداد برای تعیین میانگین نمره های توصیفی دانشجو در کارنامه رفتار و پوشش حرفه ای وی استفاده میشود.

  5-5 چنانچه میانگین نمرات توصیفی رفتار یا پوشش حرفه ای دانشجو در کارنامه نیمسال وی متوسط باشد به دفتر مشاوره دانشجویی معرفی میگردد و تا ارتقاء به درجه بالاتر تحت آموزش آن دفتر قرار میگیرد.

  تبصره 5 : در صورتیکه نمره های توصیفی دانشجو پس از دو ترم متوالی بعد از معرفی به دفتر مشاوره دانشجویی کماکان متوسط و یا پایین تر از آن باشد به شورای انضباطی دانشجویان معرفی میگردد.

  5-6 چنانچه میانگین نمرات توصیفی رفتار یا پوشش حرفه ای دانشجو در کارنامه نیمسال وی ضعیف باشد در مرحله نخست تحت آموزش دفتر مشاوره دانشجویی قرار گرفته و در صورت تکرار به شورای انضباطی دانشجویان معرفی میگردد.

  تبصره 6 : معاونت آموزشی موظف است در صورت اعتراض دانشجو و یا معرفی دانشجو به شورای انضباطی کارنامه ی وی را بهمراه توضیحات مکتوب استادان به معاونت دانشجویی و فرهنگی ( رئیس شورای انضباطی بدوی دانشجویان ) ارائه نماید.

  5-7 معاونت دانشجویی و فرهنگی وظیفه نظارت بر حسن اجرای شیوه نامه اجرایی را بر عهده خواهد داشت.

  کارنامه ی رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

 

  نام و نام خانوادگی : شماره دانشجویی : نام رشته تحصیلی :

  نیمسال تحصیلی : اول / دوم سال تحصیلی :

 

  ردیف

  نام درس

  نام استاد

  نمره رفتار حرفه ای

  نمره پوشش حرفه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  معدل ( کمی )

 

 

  معدل ( بر اساس ارزیابی توصیفی )*

  عالی

  خوب

  متوسط

  ضعیف

  عالی

  خوب

  متوسط

  ضعیف

 

  *معدل بین (1-0) ارزیابی توصیفی ضعیف معدل بین (2-1 <) ارزیابی توصیفی متوسط

  معدل بین (3-2<) ارزیابی توصیفی خوب معدل بین (4-3< ) ارزیابی توصیفی عالی

 

 

 

 

 

  این شیوه نامه در یک مقدمه ، 5 ماده ، 78 بند و 22 تبصره توسط معاونت های آموزشی و دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و در تاریخ 1/10/91به تصویب رسیده است و از تاریخ ابلاغ به دانشگاهها لازم الاجرا و کلیه بخشنامه های مغایر با آن فاقد اعتبار است.

 

 

 

  منابع و مستندات

  1-بند الف ماده 3 فصل اول قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

  2-مصوبه جلسه 198 شورای عالی انقلاب فرهنگی 18/3/1389 در خصوص مصادیق پوشش ( مجاز و غیر مجاز) ویژه دانشجویان

  3-بند 3/ د ماده 6 آیین نامه انضباطی دانشجویان جلسه 358 شورای عالی انقلاب فرهنگی 14/6/74

  4-بند 1 از ماده 4 آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور

  5-« موارد مصوب مربوط به مصادیق البسه و آرایش غیرمجاز » مربوط به دبیر کمیسیون و مدیر کل دفتر امور اجتماعی وزارت کشور ( مورخ 27/3/1376 )

  6-« استانداردهای ملی پوشش بیماران و کارکنان موسسات پزشکی » مورد تأیید معاونین آموزشی ، دانشجویی- فرهنگی و سلامت در تاریخ 22/2/1387

  7- آیین نامه پوشش و رفتار دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ( مورخ 3/7/1386)

  8- آیین نامه پوشش و رفتار دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی قم

  9- بررسی ضوابط پوشش تعدادی از دانشگاههای خارج از کشور توسط معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سال 1385

  10-« آیین نامه اجرایی ضوابط پوشش و آراستگی دانشجویان » نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سال 1385

  11- اصول حرفه ای پوشش دانشجویان پزشکی در محیطهای آموزشی و بیمارستان ( دانشگاه تهران-1386)

  12-« پوشش برای دانشجویان پزشکی » ( دانشگاه تهران -1386)

  13-متن کامل قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوب 13 دی 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی

  14-استفاده از تجربه های موفق مدیران فرهنگی آنان ( تهران – ایران – شیراز - کرمان – تبریز – سمنان – کاشان و زنجان )

  15-دانشجویان عضو مجمع صنفی ، تشکلها ، انجمنها و کانونها ( از سه گروه آموزش پزشکی ، پیراپزشکی ، پرستاری و مامایی و از سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران )

 

دفعات مشاهده: 4784 بار   |   دفعات چاپ: 417 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : استفاده از منبع مطالعاتی اخلاق حرفه ای جهت شرکت در طرح ضیافت اندیشه اساتید ::

قابل توجه اساتید محترم متقاضی شرکت در چهارمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید جهت مطالعه اخلاق حرفه ای می توانید کتاب مورد توجه دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور را از این لینک دانلود نمایید.

دفعات مشاهده: 4523 بار   |   دفعات چاپ: 444 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 3 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : گزارش سومین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید ::
AWT IMAGEبا توجه به برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید در سال های گذشته توسط این دفتر و تاکید نهاد به استمرار این دوره در سال جاری و از طرفی استقبال و درخواست اعضای هیئت علمی دفتر هم اندیشی پس از هماهنگی و جلسه با حضور ریاست محترم دانشگاه – مسئول محترم نهاد و معاون محترم دانشجویی فرهنگی دانشگاه اقدام به مکاتبه و اطلاع رسانی از طریق پیامک به اساتید و اعضای هیئت علمی جهت ثبت نام در طرح ضیافت نمود و در پایان تعداد 32 نفر ثبت نام قطعی انجام گردید و با نظر به تاریخ اعلام شده در تاریخ 16/4/93 همه اساتید به اتفاق مدرسین در مشهد مقدس و در مکان هتل تعیین شده از سوی دانشگاه (هتل مودت) حضور یافتند و مورد استقبال هیئت اجرایی طرح قرار گرفتند و طبق اطلاع رسانی مجدد در خصوص افتتاحیه مراسم در تاریخ 17/4/93 ساعت 16 در سالن آمفی تئاتر اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 مشهد مقدس با حضور مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدرسان طرح و اعضای هیئت علمی به همراه خانواده هایشان برگزار گردید و سین برنامه های دوره هم به صورت مکتوب و هم در قالب افتتاحیه بیان شد. به هرکدام از اساتید یک عدد سالنامه جهت یادداشت برداری به همراه خودکار اهدا شد. از روز 18/4/93 کلاس آموزشی شروع گردید که طبق برنامه ریزی انجام شده و شرایط در نظر گرفته شده چهار روز اول طرح کلاس ها در عصر و 4 روز دوم در صبح برگزار گردید و در ساعات دیگر و طبق برنامه ریزی، برنامه های فوق برنامه از قبیل کارگاه های آموزشی نقد فیلم با موضوع استراتژی رسانه یهود و صهیونیسم، فرق ضاله و عرفان های نوظهور و خانواده و تربیت فرزند و جلسات هم اندیشی با موضوعات عفاف و حجاب در دانشگاه و تبیین مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص کثرت جمعیت و برنامه های تفریحی و مسابقات کتابخوانی و نقاشی ویژه فرزندان اعضای هیئت علمی انجام گردید و در تاریخ 26/4/93 برنامه اختتامیه با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی و خانواده هایشان در همان سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش ناحیه 2 انجام شد که در این جلسه پس از صحبت های مدرسین طرح، جوایز فرهنگی به مناسبت مسابقه کتابخوانی و قدردانی از مدرسین دوره به همراه قرعه کشی حج عمره و اظهار نظرات دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه به منظور بیان نقاط ضعف و قوت این دوره طرح انجام گرفت.سپس عکس یادگاری با حضور کلیه مخاطبان گرفته شد. این دوره همانند دوره های قبل در دو بخش آموزشی و فوق برنامه فرهنگی انجام گرفت که بخش آموزشی بر عهده آقای رضا ا... دادی مدیر محترم گروه معارف اسلامی دانشگاه و بخش فوق برنامه فرهنگی آقای محمد خرم از اساتید محترم گروه معارف عهده دار بودند. در بخش آموزشی در همان جلسه افتتاحیه تمامی موارد آیین نامه و نحوه امتیازات مصوب شده از طرف نهاد برای اساتید بیان شد و مکان کلاس ها نیز در دو سالن یکی مخصوص کلاس های آموزشی که توسط مدرسان جناب آقای دکتر الویری(تاریخ و تمدن اسلام) و جناب آقای دکتر پیش قدم (اندیشه سیاسی اسلام) انجام گرفت و به صورت کنفرانس مطابق آیین نامه بود برگزار و در سالن دیگر کارگاه ها و جلسات افتتاحیه و اختتامیه برگزار گردید. تمامی کلاس ها و کارگاه ها دارای امکانات مورد نیاز مدرس برای تدریس از قبیل تخته وایت برد، ویدئو پروژکتور و نور و سیستم سرمایشی مناسب و ... بود و امکانات ضبط صوتی و تصویری فراهم بود و تمامی کلاس ها و کارگاه ها و فعالیت های فوق برنامه از این موضوع بهره مند بودند.برای اعضای هیئت علمی مستقر در هتل امکان شرکت اساتید طرح در نماز جماعت صبح در حرم مطهر با سرویس دهی از درب هتل فراهم گردید ضمن آنکه برنامه دعای کمیل و شب نوزدهم ماه مبارک نیز با حضور چشمگیر اساتید و خانواده های محترم آنان در بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.
دفعات مشاهده: 4764 بار   |   دفعات چاپ: 459 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 2 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : برگزاری دوره معرفت افزایی ویژه اساتید ::
دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه با همکاری گروه معارف اسلامی و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اقدام به برگزاری  کارگاه معرفت افزایی ویژه اساتید دانشگاه  با عنوان  بررسی وضعیت ایران در عرصه منطقه و روابط بین الملل  با حضور دکتر کوشکی در تاریخ 11/2/93 از ساعت 8:30 لغایت 12 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه می نماید از تمامی اساتید دانشگاه های سیستان علی الخصوص دانشگاه علوم پزشکی زابل جهت شرکت در این دوره دعوت بعمل می آید.
دفعات مشاهده: 5067 بار   |   دفعات چاپ: 571 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 26 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : تبریک سال جدید ::

AWT IMAGE
فرارسیدن سال نو و بهار پرطراوت و سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و فرهنگ جهادی مبارک باد
دفعات مشاهده: 5095 بار   |   دفعات چاپ: 490 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 26 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : ابلاغ سیاستهای کلی سلامت ::
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را ابلاغ کردند.
متن سیاستهای کلی سلامت که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
سیاست های کلی سلامت
۱ ـ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
۱-۱- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای.
۲-۱- آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.
۲- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت:
۱-۲- اولویت پیشگیری بر درمان.
۲-۲- روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی.
۳-۲- کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.
۴-۲- تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای.
۵-۲- ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.
۶-۲- اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.
۳- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی.
۴ - ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی.
۵ - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.
۶- تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی.
۷- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:
۱-۷- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۲-۷- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.
۳-۷- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.
۴-۷- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.
۸- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:
۱-۸- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.
۲ -۸ - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.
۳-۸- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.
۹- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف:
۱-۹- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.
۲-۹- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.
۳-۹- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.
۴-۹- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.
۵-۹- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.
۶-۹- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.
۷-۹- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.
۱۰- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:
۱-۱۰- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها.
۲-۱۰- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم‌انداز تحقق یابد.
۳-۱۰- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت.
۴-۱۰- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه‌های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین درآمدی.
۱۱- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۲- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.
۱-۱۲- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۲-۱۲- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.
۳-۱۲- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.
۴-۱۲- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.
۵-۱۲- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.
۶-۱۲- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.
۱۳- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.
۱۴- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.
دفعات مشاهده: 5027 بار   |   دفعات چاپ: 516 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 28 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : پنجمین جشنواره صحیفه سجادیه ::

AWT IMAGE

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): صحیفه سجادیه(زبور آل محمد (ص))اگر مطالعه کنید و جنبه دعایی کلمات را ندیده یگیرید هر دعای آن یک درسعالی از معارف اسلامی و قرآنی است. 

قابل توجه اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه

پنجمین جشنواره دوسالانه صحیفه سجادیه با موضوع آیین بندگی و سبک زندگی ویژه اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار می گردد . جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

www.sahife.nahad.ir

دفعات مشاهده: 5313 بار   |   دفعات چاپ: 579 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 56 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : برگزاری نشست هم اندیشی ::
 | تاریخ ارسال: 1392/10/4 | 

  دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه با همکاری گروه معارف اسلامی و معاونت آموزشی دانشگاه نشست هم اندیشی با عنوان "نرمش قهرمانانه و تحلیل مسایل سیاسی بویژه مساله اخیر توافقنامه هسته ای" با حضور اعضای محترم هیات علمی بالینی و غیربالینی و ریاست محترم دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و جناب آقای مهندس نوروزی معاون سابق سیاسی نهاد و مشاور رییس محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در تاریخ 16/9/92 از ساعت 12 لغایت 15 در سالن کنفرانس ستاد مرکزی دانشگاه برگزار گردید. پس از قرائت قران مجید مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه ضمن خیر مقدم خدمت ریاست محترم دانشگاه مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اعضای هیئت علمی و خیر مقدم ویژه خدمت مهمان جلسه بیان فرمودند . و در ادامه روز 16 آذر روز دانشجو و گرامیداشت شهدای دانشجو را خدمت حاضرین جلسه تبریک عرض نمودند و همچنین پنجم ماه صفر روز شهادت حضرت رقیه را نیز تسلیت گفتند. سپس به بیان توضیحاتی در خصوص این نشست و اهمیت آن در جهت اجرایی کردن منویات مقام معطم رهبری پرداختند.

  در ادامه جلسه حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا خدری رییس مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ضمن خیرمقدم و تشریف فرمایی به ریاست محترم دانشگاه اعضای محترم هئیت علمی و مهمان جلسه در خصوص موضوع جلسه به بیان ایراداتی اشاره نمودند که موضوع نرمش قرمانانه که توسط حضرت آقا مطرح گردیده است و رویکرد دولت جدید اعتدال می باشد نظام اسلامی و مکتب اسلامی را مکتب انعطاف پذیری دانسته که یکسری اصولی دارد که انعطافی وجود نداشته اما در فروع موارد انعطاف پذیری وجود دارد . ایشان در ادامه صحبت های خود اشاره فرمودند که ما در عین حال که عزت خود را نسبت به نظام اسلامی باید داشته باشیم در رابطه با فروع می توان انعطاف پذیری داشت. رویکرد ما در جهان اینست که حقانیت خود را اثبات کنیم و این امر میسر نمی شود مگر اینکه ما به روش هایی که از زمان پیغمبر در مقابله با مشکرین داشتند و روندی که تا به امروز وجود داشته نگاهی بیندازیم و بررسی و تجزیه و تحلیل نماییم. این جلسه نیز تلاش دارد تا ببینیم برنامه هایی که عزیزانمان در حوزه بین المللی ارائه کردند و منجر به اقداماتی شده است نظرات شما اسایتد محترم را در خصوص این رویکرد بینیم مطمئنا سوالات و نقدهایی می تواند وجود داشته باشد که قابل طرح بوده و مهمان جلسه نیز صحبت ها و نقطه نظرات شما را به مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حاج آقای محدیان منتقل خواهند کرد تا در سطوح کلان کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. مطمئنا نتایج بدست آمده در توافق ژنو بر اساس اعقاد و باور بوده به نوعی طبق صحبتهای سید حسن نصرا... این توافقنامه پیروزی تمام مسلمانان دنیا می باشد.

  در ادامه حاج آقا خدری ضمن تبریک به مناسبت روز دانشجو و روز استکبار ستیزی از مهمان جلسه جهت صحبت در خصوص موضوع دعوت نمودند. مهندس نوروزی در ابتدای جلسه ضمن تشکر از دعوتشان به این دانشگاه از اساتید محترم خواستند که این جلسه که متعلق به خوشان می باشد به بیان دیدگاه های خود بپردازند . قبل از شروع بحت موضوع 16 آذر و 13 آبان را یک رویداد و اتفاق مکمل هم دانستند و به بیان تاریخچه جنبش دانشجویی و موضوع آمریکا پرداختند. سپس به موضوع نرمش قهرمانانه اشاره کردند که مقام معظم رهبری آنرا بیان فرمودند و گفتند که نرمش قرمانانه بایستی با عزت وافتخار همراه باشد. در دولت جدید که برخاسته از ارا مردم است شرایط به نحویست که می توان با همان خط مشی نرمش را بکار بریم و ببینیم که ظرفیت طرف مقابل چگونه است؟ شواهد نشان می داد که آمریکا و دولت اوباما تمایل زیادی جهت برقراری ارتباط با ایران را داشتند تا باب جدیدی از ارتباط برقرار گردد. البته ما هم به شرطی این موضوع قابل پذیرش می باشد که به نتایج مثبت هم دست پیدا کنیم و به حقوق ملتها احترام گذاشته و به رسمیت شناخته شود. سپس ایشان به بیان بندهای این مذاکرات اشاره کردند و توضیحاتی داده شد در خلال این صحبت ها اساتید محترم دانشگاه نیز به بیان ایده ها و عقایدشان در این خصوص پرداختند که همگی صحبت ها تاکید بر حفظ حقوق مسلم هسته ای ایران و پیشرفت این مرز و بوم بوده است.

دفعات مشاهده: 5699 بار   |   دفعات چاپ: 584 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 51 بار   |   0 نظر
::
:: دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه : نشست هم اندیشی اساتید با عنوان چگونگی تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه ها ::

قابل توجه اساتید محترم دانشگاه

به استحضار می رساند دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه در نظر دارد نشست هم اندیشی اساتید با عنوان چگونگی تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه ها را در تاریخ 19/9/92 در سالن کنفرانس دانشکده پرستاری  از ساعت 12 لغایت 15 برگزار نماید. از شما اساتید محترم جهت شرکت در این نشست دعوت بعمل می اید.جهت استفاده و مطالعه سند مذکور می توانید به  سایت هم اندیشی اساتید مراجعه و لینک دانلود را دریافت نمایید

دفعات مشاهده: 5600 بار   |   دفعات چاپ: 486 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 46 بار   |   0 نظر
::
نهاد نمایندگی رهبری Agency leadership
تمامی حقوق معنوی این پایگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی زابل می باشد
Persian site map - English site map - Created in 0.275 seconds with 1353 queries by AWT YEKTAWEB 3174