[صفحه اصلی ]      
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 4-1397 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 2 صفحات 439-451
اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت
محمدرضا منصوریان، دکتر شهلا خسروان، دکتر موسی سجادی، منصور سلطانی ، اکرم خزاعی *
دانشجو ارشد
چکیده:   (266 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش علوم بهداشتی زمانی می‌تواند موثر و با کیفیت باشد که از شیوه تدریس و یادگیری مناسب و به روز استفاده‌شود. استفاده از روش‌های نوین و کارآمد آموزشی در تربیت بهورزان، آنان را برای ایفای نقش آموزشی و اجرایی خود توانمند خواهد‌ نمود. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم[1]" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت بود.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی در دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه مورد پژوهش بهورزان شاغل در خانه­های بهداشت شهرستان بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی 24 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. محتوای آموزشی دیابت در گروه آزمون بر اساس الگوی "طرح تدریس اعضای تیم" و در گروه کنترل بر اساس روش رایج آموزشگاه بهورزی تدریس شد. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه‌ پژوهش‌گر ساخته بررسی مشخصات دموگرافیک و نیز از پرسشنامه‌های‌ پژوهش‌گر ساخته سنجش میزان آگاهی از دیابت جهت پیش‌آزمون، پس­آزمون و آزمون یادداری استفاده شد. سوالات مربوط به پیشگیری و مراقبت از بیماری دیابت بر پایه محتوای دفترچه " برنامه کشوری کنترل و مراقبت دیابت" تدوین گردید. داده­های مطالعه پس از گردآوری به دقت وارد نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) شدند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون­های آماری پارامتری تی مستقل ، تی زوج شده و واریانس با مقادیر تکراری در سطح معنی‌داری 0/05 انجام شد.

یافته‌ها: نتایج نشان‌داد که میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه­های کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری وجود نداشت ( 0/668=P). اما بین میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه­های کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت بعد از مداخله تفاوت معنی­داری وجود داشت به ‌طوری که میانگین آگاهی بهورزان در گروه آزمون افزایش داشت.

نتیجه­گیری: استفاده از الگوی تدریس TMTD نسبت به روش تدریس رایج در مورد دیابت می‌تواند اثربخشی آموزشی بیشتری داشته‌باشد و در تدریس با این روش میزان ماندگاری مطالب در ذهن فراگیران بیشتر است.

واژه‌های کلیدی: طرح تدریس اعضای تیم، بهورز، دیابت، آگاهی، آموزش
متن کامل [PDF 938 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری دیابت در کار
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳۱



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoorian M R, KHosrovan S, Sajjadi M, Soltani M, KHazaei A. Effect of Team Member Teaching Design on Knowledge of Health Personnel about Diabetes. J Diabetes Nurs. 2018; 6 (2) :439-451
URL: http://old.zbmu.ac.ir/jdn/article-1-300-fa.html
منصوریان محمدرضا، خسروان شهلا، سجادی موسی، سلطانی منصور، خزاعی اکرم. اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت. 1397; 6 (2) :439-451
برگشت به فهرست نشریات دوره 6، شماره 2 - ( 4-1397 )
فصلنامه پرستاری دیابت Journal of Diabetes Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.208 seconds with 808 queries by AWT YEKTAWEB 3174